Despre valoarea adăugată în educație – Prof. Isabela Mihăilescu
Experiență în Proiectul Școlii Metropolitane ARC “Comunitate Educațională Reziliență: #PROFESOR21”, 2020-1-RO01-KA101-079591, co-finanțat prin Programul Erasmus+
Una dintre întrebările pe care mi le pun imediat după ce mă înscriu la un curs de perfecționare este dacă îmi va oferi acea plusvaloare, acel inedit, acea oportunitate atât de necesare pentru îmbunătățirea continuă a activității de la clasă.
Tema cursului ales din cadrul proiectului Erasmus+ – Game Based Learning – suna foarte tentant, dar îmi stârnea și curiozitatea… Ce poți aduce nou într-un astfel de domeniu? Citind descrierea modulelor am înțeles că va fi vorba de prezentarea unor aplicații, platforme, jocuri pe care să le poți utiliza în demersul instructiv-educativ. Recunosc că nu eram foarte încântată, gândindu-mă că acești copii stau și așa prea mult în fața computerului. La toate astea se adăuga și temerea de a călători singură într-o țară străină (cursul s-a desfășurat în Praga, Cehia). Dar, vorba aceea… intrasem în horă, trebuia să joc!
Așa că iată-mă gata de plecare, în aeroport, cu un amalgam de emoții la purtător, dar cu încurajările celor apropiați mie în minte! Trec peste peripețiile drumului, care, deși în momentele acelea păreau de netrecut, îmi dau seama că au adus un plus experienței personale.
Am ajuns în Praga, iar frumusețea acestui oraș a avut puterea de a alunga toată oboseala și anxietatea resimțite pe drum. Spre bucuria mea, organizatorii cursului ne-au oferit un tur ghidat și, dintr-o dată m-am simțit de-a locului.
Surprizele plăcute aveau să continuie pe toată perioada petrecută acolo. Încă din prima zi de curs m-am simțit cooptată, prinsă în toate activitățile propuse. Eram înconjurată de oameni calzi, primitori, deschiși la minte și la suflet, dascăli din Italia, Ungaria, Spania și, bineînțeles, Cehia. Mi-a făcut plăcere să învăț alături de ei, să colaborez sau chiar să concurez cu ei.
De la bun început am apreciat faptul că, deși era multă informație de procesat (aplicații, platforme, jocuri, tutoriale și într-o limbă străină, pe deasupra… , trainer-ul nostru a știut să îmbine într-un echilibru perfect, partea teoretică și cea practică. Pe parcursul celor cinci zile m-am simțit ca un elev dornic să afle cât mai multe și nerăbdător să le pună în aplicare și să le împărtășească și celorlalți colegi. Pe măsură ce mă familiarizam cu o aplicație, deja îmi veneau idei de cum aș putea să le folosesc în activitatea de la clasă și zâmbeam încântată! A fost un carusel al trăirilor, de la neîncrederea în competențele mele digitale la bucuria fiecărei reușite.
A fost incitant și amuzant să mă plasez, pe rând, în rolul de elev și în rolul de profesor, pentru că fiecare aplicație, platformă sau joc erau prezentate din această dublă perspectivă.
Pentru scurt timp am redevenit copil, învățăcel și astfel am putut redescoperi prin propria experiență cât de frumos poți învăța jucându-te! Nu pot decât să îmi doresc să le ofer cât mai des elevilor mei un astfel de cadru pentru desfășurarea procesului de învățare.
Cu toate temerile, peripețiile, obstacolele pe care le-am întâmpinat, închei prin a vă spune că aș repeta oricând această experiență!